Notice : 1. TEXTE d' ÉTUDE : Gilbert de Tournai (vers 1200 - 1284), Eruditio regum et prinipum, lettre I, ch. 4 :
... Quartum capitulum, in quo ostenditur per historias regum gentilium quod
irreuerentia Dei in principibus subuertit regna et principatus.
Ad historias transeo gentium, et regibus exhibitum uideo gladium uel
uenenum propter eorum flagitium et reatum. In primis occurrit domus
Romulea, qua nihil olim potentius, nihil gloriosius in hac uita. Iulius
Caesar, qui primus imperatoris nomen et officium usurpauit, mortem sibi
intentatam per Brutum et Cassium non euasit. Erat tamen sine crudelitate
magnificus, sine temeritate magnanimis, pronus ad ueniam, in prosperis
et aduersis habens constantiam, sed quia locum sibi non aedificauerat in
corde eius fidei pietas, pretiosa non erat aut Deo placita uirtus eius quantalibet
aut honestas, licet in morte seruauerit honestatem. Ut enim animaduertit
in Capitolio, magna parte senatus consentiente, strictis se pugionibus
peti, toga caput obuoluit, sinistra uero manu sinum ad ima deduxit, quo
moriturus honestius regio nomini custodiret decentiam et honorem. Successor
eius Augustus ciuilitatem subditis gerens et se dominum uocari prohibens,
rem tyrranidem (sic) declinauit et notam. Tiberius Caesar, tertius a Iulio,
uitam perdidit per uenenum, cuius ueneni signum certum habitum est quod
inter ossa cremati cor eius inuentum est incorruptum. Ea enim natura ueneni
creditur, ut illud ignis non conficiat quando ipso cingetur. Huius morte tanta
enim in populo facta laetitia, ut Terram Matrem et deos orarent ne misero
sedem nisi inter impios nullam darent. Caius Caligula, tertius-in tyrannis, a
suis occiditur. Tyberii Claudii, quinti a Iulio, uita toxico terminatur. Sextus
a Iulio, plebis abiectio, gentis obprobrinm, Nero, turpiter uiuens, turpius
seipsum perimens, turpissime descendit ad inferos, et in eo onmis familia
Caesaris est consumpta. Nonus a Iulio, Vitellius, Galba et Othone, qui et
ipso Otho manu propria perimitur, interfectis, a cellula protractus in quam
se contruserat, nudus deductus et, in os eius fimo passim iactato, minutissimis
excarnificatus ictibus, unco in Tiberim est protractus. Dometianus, a Iulio
duodecimus, Vespasiano et Tyto interpositis, in eos qui colebant Christum
graui furore succensus est, et a senatu damnatus, ignominiosissime sepultus
est. Aurelius, Commodus, Heluidius Pertinax, et occisor eius, Iulianus, et
Iuliani successor, Antonius Aurelius, Macer Macrinus, Marcus Aurelius,
Alexander, Maximus, Iulianus, Gordianus, Philippus cum Philippo filio suo,
Decius cum filio, Gallus cum filio, et ceteri, quos fortassis indignum est
memorari, fine suo manifestissime protestantur quantum piaculum sit audere
aliquid in Christum et ecclesiam, et quam grauibus ausa supplicias expientur.
Vere magnus Dominas et terribilis qui humiliat omnem altitudinem se
aduersus Dei scientiam extollentem, tollensque uirgam peccatorum super
sortem iustorum, ut destruat aduersarium et ultorem, et protegat innocentem.
Vae igitur eis qui desaeuiunt in christos Domini et lege communi
sanctiunt ut decimas auferant ecclesiae et clero non deferant, excommunicationem
non timeant, eleemosynas praedecessorum euacuent, nec Deum nec hominem uereantur.
...
Édition : A. DE POORTER, Le traité ERUDITIO REGUM et PRINIPUM de
Guibert de Tournai. Philosophes belges, Textes et études, tome IX, Louvain, 1914
Référence : Jacques LE GOFF, Héros du Moyen-âge, le Saint, le Roi. Quarto, Gallimard, 2004, pp. 521-522 :
"L'auteur [Gilbert de Tournai] rappelle d'abord «par des exemples du Nouveau et de l'Ancien
Testament que l'irrévérence à l'égard de Dieu chez les princes ruine les
règnes et les principats». Il montre ensuite «la même chose à l'aide des histoires
des rois païens». Notons, toutefois, l'opposition: les exemples bibliques
sont des témoignages de vérités éternelles, les exemples païens ne sont que
des témoignages «historiques». L'histoire est le domaine de l'incertain, du
versatile, elle a pour symbole la roue de Fortune. Le troisième chapitre fait
référence à Saül, mort ignominieusement avec ses fils, aux rois Ela, Zimri,
Nadab, Joas, Jéroboam, etc., tous morts de mort violente. En revanche, les
empereurs chrétiens Constantin et Théodose ont montré leur révérence à
Dieu, le premier en refusant de prendre la place d'honneur au concile de
Nicée, le second en expiant son crime par l'exécution patiente et publique
de la pénitence ordonnée par saint Ambroise. L'auteur rappelle enfin le
meurtre de César, usurpateur de l'Empire, l'empoisonnement de Tibère et
de Claude, le meurtre de Caligula, les morts violentes de Vitellius, Galba et
Othon et, surtout, la fin misérable des empereurs persécuteurs de chrétiens
depuis Néron. Ainsi l'Empire romain n'a été qu'une longue suite de morts
violentes, chàtiment divin d'empereurs indignes, une longue mais inéluctable
marche à la ruine et à la disparition ou, plutôt, au transfert de sa puissance
à d'autres. ..."
2. LECTURE : Francis BACON (1561 - 1626) à propos des temps qui ont vu naître la philosophie : tout n'était que fables et rêveries :
Francis Bacon, Réfutation des systèmes philosophiques, ch. 6 :
... Itaque uidete quam auguste habitauerint uel potius conclusa fuerint illius aetatis ingenia,
si rem uel per tempora uel per regiones computetis. Neque enim mille annorum historiam, quae digna historiae nomine sit, habebant; sed fabulas et somnia.
Regionum uero tractuumque mundi quotam partem nouerant? Cum omnes hyperboreos Scythas, omnes occidentales Celtas, indistincte appellarent; nil in Africa ultra citimam AEthiopiae partem, nil in Asia ultra Gangem, multo minus noui orbis prouincias, ne per auditum sane aut fama nossent; imo et plurima climata et zonas, quibus populi infiniti spirant et degunt, tanquam inhabitabiles ab illis pronuntiatae sint : quinetiam
peregrinationes Democriti, Platonis, Pythagorae, non longinquae profecto, sed potius suburbanae, ut magnum aliquid celebrantur. ...
... Voyez [mes fils] donc combien les esprits de ce siècle [qui a vu naître la philosophie] se sont logés étroitement, ou plutôt combien ils se sont confinés, soit que l'on calcule votre science sur l'échelle du temps ou sur celle des régions. Car on ne possédait pas alors une histoire de mille années, qui fût digne du nom d'histoire; tout n'était que fables et rêveries. Quelles connaissances géographiques avaient-ils, ces Grecs qui désignaient indistinctement sous le nom de Scythes tous les peuples du Nord, et sous celui de Celtes tous les peuples de l'Occident? Que savaient-ils, ces hommes dont les lumières, fondées seulement sur des oui-dire, ne s'étendaient pas en Afrique au-delà de la partie la plus voisine de l'Ethiopie, et en Asie au-delà du Gange, et qui se doutaient encore bien moins des provinces du Nouveau -Monde? N'ont-ils pas présenté comme inhabitables plusieurs climats et
plusieurs zones où des peuples innombrables vivent et respirent? Et ne célèbre-t-on pas comme une grande entreprise les voyages de Démocrite, de Platon et de Pythagore, qui, certes, ne furent pas de long cours, mais ressemblent plutôt à des excursions de banlieue?
3. LECTURE : Francis BACON (1561 - 1626) distingue trois classes de philosophes :
Francis Bacon, Réfutation des systèmes philosophiques, ch. 8 :
... Inuenio enim tria genera apud Graecos eorum qui philosophiae cultores habiti sint. Primum erat sophistarum, qui per plurimas ciuitates instituta profectione, et per singulas
mansitantes, adolescentes, recepta mercede, sapientia imbuere professi sunt ; quales fuere Gorgias, Protagoras, Hippias, quos Plato ubique exagitat, et fere in comoediae morem deridendos propinat. Neque enim hi rhetores tantum erant, aut orationum conscriptores, sed uniuersalem rerum notitiam sibi arrogabant.
Secundum erat eorum qui maiore fastu et opinione, locis certis et sedibus fixis, scholas aperiebant, atque placita et sectam condentes aut excipientes, auditores, sectatores,
successores insuper habebant. Ex quo genere erant Plato, Aristoteles, Zeno, Epicurus. Nam Pythagoras etiam auditores traxit, et sectam constituit; sed traditionum
potius quam disputationum plenam, et, superstitioni quam philosophiae propiorem. Tertium autem genus erant eorum, qui remoto strepitu et pompa professoria, serio ueritatis inquisitioni et rerum contemplationi dediti, et (tanquam Endymion) solitarii et
quasi sopiti, sibi philosophabantur ; aut adhibitis paucis (quibus idem amor erat) in colloquiorum suauitatem, destinata perfïciebant ; neque Galateae more, cuius usus in undis, disputationum procellis se oblectabant. Atque tales fuere Empedocles, Heraclitus, Democritus, Anaxagoras, Parmenides. Neque enim reperietis hos scholas aperuisse, sed tandem speculationes et inuenta sua in scripta redegisse, et posteris transmisisse. ...
... Voyons cependant d'abord à quelle classe de philosophes ils appartiennent; car je trouve trois divisions à faire entre ceux qui sont livrés à la profession de la philosophie. La première est celle des sophistes, qui en parcourant les cités et en séjournant dans chacune d'elles ont fait métier d'enseigner aux jeunes gens la sagesse, moyennant un salaire ; tels furent Gorgias, Protagoras et Hippias. Platon les attaque continuellement et les poursuit de ses railleries presque comiques; car ce n'étaient pas seulement des rhéteurs ou des écrivains de harangues, ils prétendaient encore à la connaissance universelle des choses.
La seconde renferme ceux qui, avec plus de pompe et d'importance, ouvraient des écoles dans des lieux et des demeures fixes, qui fondaient des systèmes ou établissaient une secte, et avaient, en outre, des auditeurs, des sectateurs et des successeurs; de ce nombre étaient Platon, Aristote, Zénon et Épicure ; car Pythagore attira bien aussi des auditeurs et établit une secte, mais on trouvait plutôt dans sa doctrine des traditions que des discussions, et elle se rapprochait plus de la superstition que de la philosophie.
A la troisième appartiennent ceux qui, loin du bruit et de l'éclat de la chaire, se livraient sérieusement à la recherche de la vérité et à la contemplation des choses, et qui, solitaires comme Endymion, et en quelque sorte assoupis, philosophaient pour eux-mêmes; ou bien ceux qui admettaient un petit cercle d'hommes pénétrés du même amour, et qui accomplissaient leur entreprise dans de doux entretiens; ceux enfin qui ne se plaisaient pas, comme Galathée, à se jouer dans les ondes, mais aimaient à se trouver dans les orages des discussions. Tels furent Empédocle, Héraclite, Démocrite, Anaxagore et Parménide; car on ne pourrait prouver que ces savants aient jamais ouvert des écoles; ils ont mis en écrit leurs spéculations et leurs découvertes, et les ont livrées à la postérité. ...
4. ITINERA ELECTRONICA : Environnements hypertextes & Textes préparés :
A) Environnements hypertextes :
B) Textes préparés :
- Francis BACON (1561 - 1626), Des principes et des origines, ch. 11 à 15
[Texte latin et Traduction française numérisés par nos soins].
Traduction française : J. A. C. B UCHON, Oeuvres philosophiques, morales et politiques de François Bacon, Paris, Auguste Desrez, 1840. latin :
http://pot-pourri.fltr.ucl.ac.be/files/AClassFTP/Textes/Bacon/de_principiis_ch11a15.txt
français :
http://pot-pourri.fltr.ucl.ac.be/files/AClassFTP/Textes/Bacon/de_principiis_ch11a15_fr.txt
- Francis BACON (1561 - 1626), Réfutation des systèmes philosophiques, ch. 6 à 10
[Texte latin et Traduction française numérisés par nos soins].
Traduction française : J. A. C. B UCHON, Oeuvres philosophiques, morales et politiques de François Bacon, Paris, Auguste Desrez, 1840. latin :
http://pot-pourri.fltr.ucl.ac.be/files/AClassFTP/Textes/Bacon/refutation_ch06a10.txt français :
http://pot-pourri.fltr.ucl.ac.be/files/AClassFTP/Textes/Bacon/refutation_ch06a10_fr.txt
- Helmold von Bosau (vers 1120 - après 1177), Chronica Slavorum, Livre II, ch. 106 à 110 (fin)
[Traduction française reprise au site de Philippe Remacle :
http://remacle.org/bloodwolf/historiens/helmold/salaues3.htm
Traduction libre établie par Marc Szwajcer.
Traduction : J.-Fr MICHAUD, Bibliothèque des Croisades, 3e partie. Paris, Ponthieu, 1829.
. latin :
http://pot-pourri.fltr.ucl.ac.be/files/aclassftp/Textes/HELMOLD_BOSAU/chronica_slavorum_02_106a110.txt français :
http://pot-pourri.fltr.ucl.ac.be/files/aclassftp/Textes/HELMOLD_BOSAU/chronica_slavorum_02_106a110_fr.txt
Jean Schumacher
30 janvier 2015
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