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Date :     30-01-2015

Sujets :
TEXTE d' ÉTUDE : Gilbert de Tournai (vers 1200 - 1284), Eruditio regum et prinipum, lettre I, ch. 4 ; LECTURE : Francis BACON (1561 - 1626) à propos des temps qui ont vu naître la philosophie : tout n'était que fables et rêveries ; LECTURE : Francis BACON (1561 - 1626) distingue trois classes de philosophes ; ITINERA ELECTRONICA : Environnements hypertextes & Textes préparés : Augustin (saint), Francis Bacon (x 2), Helmold von Bosau ;

Notice :

1. TEXTE d' ÉTUDE : Gilbert de Tournai (vers 1200 - 1284), Eruditio regum et prinipum, lettre I, ch. 4 :

... Quartum capitulum, in quo ostenditur per historias regum gentilium quod irreuerentia Dei in principibus subuertit regna et principatus.
Ad historias transeo gentium, et regibus exhibitum uideo gladium uel uenenum propter eorum flagitium et reatum. In primis occurrit domus Romulea, qua nihil olim potentius, nihil gloriosius in hac uita. Iulius Caesar, qui primus imperatoris nomen et officium usurpauit, mortem sibi intentatam per Brutum et Cassium non euasit. Erat tamen sine crudelitate magnificus, sine temeritate magnanimis, pronus ad ueniam, in prosperis et aduersis habens constantiam, sed quia locum sibi non aedificauerat in corde eius fidei pietas, pretiosa non erat aut Deo placita uirtus eius quantalibet aut honestas, licet in morte seruauerit honestatem. Ut enim animaduertit in Capitolio, magna parte senatus consentiente, strictis se pugionibus peti, toga caput obuoluit, sinistra uero manu sinum ad ima deduxit, quo moriturus honestius regio nomini custodiret decentiam et honorem. Successor eius Augustus ciuilitatem subditis gerens et se dominum uocari prohibens, rem tyrranidem (sic) declinauit et notam. Tiberius Caesar, tertius a Iulio, uitam perdidit per uenenum, cuius ueneni signum certum habitum est quod inter ossa cremati cor eius inuentum est incorruptum. Ea enim natura ueneni creditur, ut illud ignis non conficiat quando ipso cingetur. Huius morte tanta enim in populo facta laetitia, ut Terram Matrem et deos orarent ne misero sedem nisi inter impios nullam darent. Caius Caligula, tertius-in tyrannis, a suis occiditur. Tyberii Claudii, quinti a Iulio, uita toxico terminatur. Sextus a Iulio, plebis abiectio, gentis obprobrinm, Nero, turpiter uiuens, turpius seipsum perimens, turpissime descendit ad inferos, et in eo onmis familia Caesaris est consumpta. Nonus a Iulio, Vitellius, Galba et Othone, qui et ipso Otho manu propria perimitur, interfectis, a cellula protractus in quam se contruserat, nudus deductus et, in os eius fimo passim iactato, minutissimis excarnificatus ictibus, unco in Tiberim est protractus. Dometianus, a Iulio duodecimus, Vespasiano et Tyto interpositis, in eos qui colebant Christum graui furore succensus est, et a senatu damnatus, ignominiosissime sepultus est. Aurelius, Commodus, Heluidius Pertinax, et occisor eius, Iulianus, et Iuliani successor, Antonius Aurelius, Macer Macrinus, Marcus Aurelius, Alexander, Maximus, Iulianus, Gordianus, Philippus cum Philippo filio suo, Decius cum filio, Gallus cum filio, et ceteri, quos fortassis indignum est memorari, fine suo manifestissime protestantur quantum piaculum sit audere aliquid in Christum et ecclesiam, et quam grauibus ausa supplicias expientur. Vere magnus Dominas et terribilis qui humiliat omnem altitudinem se aduersus Dei scientiam extollentem, tollensque uirgam peccatorum super sortem iustorum, ut destruat aduersarium et ultorem, et protegat innocentem. Vae igitur eis qui desaeuiunt in christos Domini et lege communi sanctiunt ut decimas auferant ecclesiae et clero non deferant, excommunicationem non timeant, eleemosynas praedecessorum euacuent, nec Deum nec hominem uereantur.
...

Édition :
A. DE POORTER, Le traité ERUDITIO REGUM et PRINIPUM de Guibert de Tournai. Philosophes belges, Textes et études, tome IX, Louvain, 1914

Référence :
Jacques LE GOFF, Héros du Moyen-âge, le Saint, le Roi. Quarto, Gallimard, 2004, pp. 521-522 :

"L'auteur [Gilbert de Tournai] rappelle d'abord «par des exemples du Nouveau et de l'Ancien Testament que l'irrévérence à l'égard de Dieu chez les princes ruine les règnes et les principats». Il montre ensuite «la même chose à l'aide des histoires des rois païens». Notons, toutefois, l'opposition: les exemples bibliques sont des témoignages de vérités éternelles, les exemples païens ne sont que des témoignages «historiques». L'histoire est le domaine de l'incertain, du versatile, elle a pour symbole la roue de Fortune. Le troisième chapitre fait référence à Saül, mort ignominieusement avec ses fils, aux rois Ela, Zimri, Nadab, Joas, Jéroboam, etc., tous morts de mort violente. En revanche, les empereurs chrétiens Constantin et Théodose ont montré leur révérence à Dieu, le premier en refusant de prendre la place d'honneur au concile de Nicée, le second en expiant son crime par l'exécution patiente et publique de la pénitence ordonnée par saint Ambroise.
L'auteur rappelle enfin le meurtre de César, usurpateur de l'Empire, l'empoisonnement de Tibère et de Claude, le meurtre de Caligula, les morts violentes de Vitellius, Galba et Othon et, surtout, la fin misérable des empereurs persécuteurs de chrétiens depuis Néron. Ainsi l'Empire romain n'a été qu'une longue suite de morts violentes, chàtiment divin d'empereurs indignes, une longue mais inéluctable marche à la ruine et à la disparition ou, plutôt, au transfert de sa puissance à d'autres. ..."


2. LECTURE : Francis BACON (1561 - 1626) à propos des temps qui ont vu naître la philosophie : tout n'était que fables et rêveries :

Francis Bacon, Réfutation des systèmes philosophiques, ch. 6 :

... Itaque uidete quam auguste habitauerint uel potius conclusa fuerint illius aetatis ingenia, si rem uel per tempora uel per regiones computetis. Neque enim mille annorum historiam, quae digna historiae nomine sit, habebant; sed fabulas et somnia. Regionum uero tractuumque mundi quotam partem nouerant? Cum omnes hyperboreos Scythas, omnes occidentales Celtas, indistincte appellarent; nil in Africa ultra citimam AEthiopiae partem, nil in Asia ultra Gangem, multo minus noui orbis prouincias, ne per auditum sane aut fama nossent; imo et plurima climata et zonas, quibus populi infiniti spirant et degunt, tanquam inhabitabiles ab illis pronuntiatae sint : quinetiam peregrinationes Democriti, Platonis, Pythagorae, non longinquae profecto, sed potius suburbanae, ut magnum aliquid celebrantur. ...

... Voyez [mes fils] donc combien les esprits de ce siècle [qui a vu naître la philosophie] se sont logés étroitement, ou plutôt combien ils se sont confinés, soit que l'on calcule votre science sur l'échelle du temps ou sur celle des régions. Car on ne possédait pas alors une histoire de mille années, qui fût digne du nom d'histoire; tout n'était que fables et rêveries. Quelles connaissances géographiques avaient-ils, ces Grecs qui désignaient indistinctement sous le nom de Scythes tous les peuples du Nord, et sous celui de Celtes tous les peuples de l'Occident? Que savaient-ils, ces hommes dont les lumières, fondées seulement sur des oui-dire, ne s'étendaient pas en Afrique au-delà de la partie la plus voisine de l'Ethiopie, et en Asie au-delà du Gange, et qui se doutaient encore bien moins des provinces du Nouveau -Monde? N'ont-ils pas présenté comme inhabitables plusieurs climats et plusieurs zones où des peuples innombrables vivent et respirent? Et ne célèbre-t-on pas comme une grande entreprise les voyages de Démocrite, de Platon et de Pythagore, qui, certes, ne furent pas de long cours, mais ressemblent plutôt à des excursions de banlieue?


3. LECTURE : Francis BACON (1561 - 1626) distingue trois classes de philosophes :

Francis Bacon, Réfutation des systèmes philosophiques, ch. 8 :

... Inuenio enim tria genera apud Graecos eorum qui philosophiae cultores habiti sint. Primum erat sophistarum, qui per plurimas ciuitates instituta profectione, et per singulas mansitantes, adolescentes, recepta mercede, sapientia imbuere professi sunt ; quales fuere Gorgias, Protagoras, Hippias, quos Plato ubique exagitat, et fere in comoediae morem deridendos propinat. Neque enim hi rhetores tantum erant, aut orationum conscriptores, sed uniuersalem rerum notitiam sibi arrogabant. Secundum erat eorum qui maiore fastu et opinione, locis certis et sedibus fixis, scholas aperiebant, atque placita et sectam condentes aut excipientes, auditores, sectatores, successores insuper habebant. Ex quo genere erant Plato, Aristoteles, Zeno, Epicurus. Nam Pythagoras etiam auditores traxit, et sectam constituit; sed traditionum potius quam disputationum plenam, et, superstitioni quam philosophiae propiorem. Tertium autem genus erant eorum, qui remoto strepitu et pompa professoria, serio ueritatis inquisitioni et rerum contemplationi dediti, et (tanquam Endymion) solitarii et quasi sopiti, sibi philosophabantur ; aut adhibitis paucis (quibus idem amor erat) in colloquiorum suauitatem, destinata perfïciebant ; neque Galateae more, cuius usus in undis, disputationum procellis se oblectabant. Atque tales fuere Empedocles, Heraclitus, Democritus, Anaxagoras, Parmenides. Neque enim reperietis hos scholas aperuisse, sed tandem speculationes et inuenta sua in scripta redegisse, et posteris transmisisse. ...

... Voyons cependant d'abord à quelle classe de philosophes ils appartiennent; car je trouve trois divisions à faire entre ceux qui sont livrés à la profession de la philosophie.
La première est celle des sophistes, qui en parcourant les cités et en séjournant dans chacune d'elles ont fait métier d'enseigner aux jeunes gens la sagesse, moyennant un salaire ; tels furent Gorgias, Protagoras et Hippias. Platon les attaque continuellement et les poursuit de ses railleries presque comiques; car ce n'étaient pas seulement des rhéteurs ou des écrivains de harangues, ils prétendaient encore à la connaissance universelle des choses.
La seconde renferme ceux qui, avec plus de pompe et d'importance, ouvraient des écoles dans des lieux et des demeures fixes, qui fondaient des systèmes ou établissaient une secte, et avaient, en outre, des auditeurs, des sectateurs et des successeurs; de ce nombre étaient Platon, Aristote, Zénon et Épicure ; car Pythagore attira bien aussi des auditeurs et établit une secte, mais on trouvait plutôt dans sa doctrine des traditions que des discussions, et elle se rapprochait plus de la superstition que de la philosophie.
A la troisième appartiennent ceux qui, loin du bruit et de l'éclat de la chaire, se livraient sérieusement à la recherche de la vérité et à la contemplation des choses, et qui, solitaires comme Endymion, et en quelque sorte assoupis, philosophaient pour eux-mêmes; ou bien ceux qui admettaient un petit cercle d'hommes pénétrés du même amour, et qui accomplissaient leur entreprise dans de doux entretiens; ceux enfin qui ne se plaisaient pas, comme Galathée, à se jouer dans les ondes, mais aimaient à se trouver dans les orages des discussions. Tels furent Empédocle, Héraclite, Démocrite, Anaxagore et Parménide; car on ne pourrait prouver que ces savants aient jamais ouvert des écoles; ils ont mis en écrit leurs spéculations et leurs découvertes, et les ont livrées à la postérité. ...


4. ITINERA ELECTRONICA : Environnements hypertextes & Textes préparés :

A) Environnements hypertextes :

  • Augustin (saint), De l'esprit et de la lettre, texte complet
    Traduction française : Oeuvres complètes de Saint Augustin, traduites pour la première fois en français, sous la direction de M. Raulx. Tome XI, Bar-Le-Duc, L. Guérin et Cie Editeurs, 1868

    Ingénierie informatique : Boris Maroutaeff, Colin Scoupe

B) Textes préparés :

  • Francis BACON (1561 - 1626), Des principes et des origines, ch. 11 à 15
    [Texte latin et Traduction française numérisés par nos soins].
    Traduction française : J. A. C. B UCHON, Oeuvres philosophiques, morales et politiques de François Bacon, Paris, Auguste Desrez, 1840.
    latin :
    http://pot-pourri.fltr.ucl.ac.be/files/AClassFTP/Textes/Bacon/de_principiis_ch11a15.txt
    français :
    http://pot-pourri.fltr.ucl.ac.be/files/AClassFTP/Textes/Bacon/de_principiis_ch11a15_fr.txt

  • Francis BACON (1561 - 1626), Réfutation des systèmes philosophiques, ch. 6 à 10
    [Texte latin et Traduction française numérisés par nos soins].
    Traduction française : J. A. C. B UCHON, Oeuvres philosophiques, morales et politiques de François Bacon, Paris, Auguste Desrez, 1840.
    latin :
    http://pot-pourri.fltr.ucl.ac.be/files/AClassFTP/Textes/Bacon/refutation_ch06a10.txt
    français :
    http://pot-pourri.fltr.ucl.ac.be/files/AClassFTP/Textes/Bacon/refutation_ch06a10_fr.txt

  • Helmold von Bosau (vers 1120 - après 1177), Chronica Slavorum, Livre II, ch. 106 à 110 (fin)
    [Traduction française reprise au site de Philippe Remacle : http://remacle.org/bloodwolf/historiens/helmold/salaues3.htm
    Traduction libre établie par Marc Szwajcer.
    Traduction : J.-Fr MICHAUD, Bibliothèque des Croisades, 3e partie. Paris, Ponthieu, 1829. .
    latin :
    http://pot-pourri.fltr.ucl.ac.be/files/aclassftp/Textes/HELMOLD_BOSAU/chronica_slavorum_02_106a110.txt
    français :
    http://pot-pourri.fltr.ucl.ac.be/files/aclassftp/Textes/HELMOLD_BOSAU/chronica_slavorum_02_106a110_fr.txt


Jean Schumacher
30 janvier 2015


 
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Dernière mise à jour : 17/02/2002